Co roku już od ponad 20 lat 22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody ustalony przez ONZ. Ma on na celu zwiększenie świadomości ludzi na prawidłowe gospodarowanie wodą. Powodem dla którego ten dzień powołano do życia był fakt, że w wielu zakątkach naszego globu dostęp do świeżej wody pitnej jest utrudniony lub wręcz niemożliwy.

Jest ona dla nas niezbędna do życia to każdy wie, możemy bez niej wytrzymać jedynie kilka dni. Jest na tyle ważna, że warto znać jak bardzo ma na nas wpływ. Zwłaszcza jeśli stanowi aż 60%-70% naszego ciała.

dew-rain-raindrops-drops-of-water

Wpływ wody na nasz organizm

 

Powinniśmy spożywać tyle wody ile tracimy, aby zrównoważyć bilans. Szacuje się, że jest to około 1,5 litra. Przy zwiększonym wysiłku fizycznym i upale należy zwiększyć ilość.

Zmęczenie, bóle głowy czy zaparcia mogą być przyczyną niewystarczającej ilości wody w organizmie.

Woda jest naturalnym rozpuszczalnikiem i pomaga skutecznie wydalić toksyny z organizmu. Jej niedobór zatruwa nasze ciało.

Odwodnienie spowalnia metabolizm, osłabia koncentracje i zdolność zapamiętywania.

Woda pita przed posiłkiem zmniejsza łaknienie, co jest dobrym sposobem na odchudzanie.

Woda pomaga pośrednio zwalczyć cellulit czy trądzik.

Woda skutecznie reguluje ciepłotę ciała i gospodarkę wodno – elektrolitową. To z jej pomocą składniki odżywcze z pokarmów mogą być transportowane do komórek.

Umożliwia przesyłanie impulsów nerwowych przez synapsy neuronów. Dzięki temu kurczymy mięśnie, zapamiętujemy czy kojarzymy. Przy odwodnieniu organizmu nasz mózg działa wolniej a nasze reakcje są spowolnione. Co więcej przychodzi także uczucie senności.

Gałka oczna czy maź stawowa nie będą spełniać swoich funkcji bez odpowiedniego nawilżenia.

Woda sama w sobie nie zawiera składników odżywczych a jej kaloryczność jest zerowa.

Ujemne skutki odwodnienia organizmu odczujemy już przy jednym procencie. Uczucie pragnienia to pierwszy znak, że nasze ciało ma wody za mało, dlatego lepiej zapobiegać pijąc wodę nawet wtedy kiedy jeszcze nie czujemy, że chcemy.

Niedobór wody zwiększa ryzyku pojawienia się cukrzycy, kamicy nerkowej, zaostrzenia migren i zapadania na zapalenie pęcherza oraz wiele, wiele innych…

Przy spożywaniu optymalnej ilości wody skóra jest nawilżona, gładka i elastyczna. Ja w ten sposób pozbyłam się suchych skórek na twarzy.

 

Tutaj bardzo fajny filmik o tym co stałoby się z naszym ciałem gdybyśmy przestali pić wodę i przyjmować inne produkty ją zawierające.